احلى بنوته
اهلا ومرحبا بك زائري الكريم في منتديات احلى بنوته اتمنى ان ينال اعجابكم المنتدى ونرجو منكم التسجيل والانضمام الينا وشكرا لزيارتكم
احلى بنوته
اهلا ومرحبا بك زائري الكريم في منتديات احلى بنوته اتمنى ان ينال اعجابكم المنتدى ونرجو منكم التسجيل والانضمام الينا وشكرا لزيارتكم
احلى بنوته
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مرحبا بكم في منتديات احلــــــى بنوتــــــــــه

الارتقاء بالنفس

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
haitham1
زائر

الارتقاء بالنفس Empty
مُساهمةموضوع: الارتقاء بالنفس   الارتقاء بالنفس Emptyالأحد مايو 10, 2009 3:44 pm

كيف الانسان يرتقى بعملة وبنفسة ويتقدم الى الامام وليس الثبوت فى مكانة ولا التاخر لية شعوب كتير بتتقدم واحنا لا ارجو مناقشة هدا الموضوع

اولا_كيف الانسان يرتقى
ثانيا _عملية الارتقاء وكيف تنفيذها
ثالثا_الارتقاء بالعمل والحياة الزوجية والتقدم
رابعا_لماذا نريد الهروب من بلادنا مع الرغم ان بلاد احلى من بلاد وبها عمل كيف ارتقى واعلى اسم بلدى بكل اللعالم كيف
خمسا_الارتقاء بالمستوى التعليمى الازم يسود مكان اكبر من اخبار ومناقشة عالمية بورصة وكل شى عن التعليم وكل شى عن اللغات وكيف التعلم اللغات الاخرى الاساسية متل اللغة الانجليزية والفرنسية

سادسا_لماذا يوجد تخلف ببلدنا وسرقة ورشوة واشياء سيءة من المسءوال وكيف نحل مشكلة ارجو الرد على هدا السوال السوال للجميع واريد الرد علية سريعا مع الرغم من معظم البلاد الى سافرتيها مافيهاس ذاللك من السعودية ودبى وفرنسا كل شى بيسير نظامى وفعلى بدون اى شى ولو اللك حق عن رئيس الدوالة تاخدة منة بالقانون واحترامك وعلى الغم من انك اجنبى

واشكركم جزيلا الشكراااااااااااااااااااااااا

haitham faris
نور عيني
مديره المنتدى
نور عيني

انثى

الارتقاء بالنفس Empty
مُساهمةموضوع: رد: الارتقاء بالنفس   الارتقاء بالنفس Emptyالأربعاء مايو 13, 2009 6:41 am

سلام عليكم احب ارد على كلام الاخ هيثم اولا نورت المنتدى بوجودك وحضورك ثانيا انا عايزه اعلق كام تعليق كده بس وهو في الاول والاخر كله حريه رأي يعني كله اراء ومش كله هيبقى نفس رأيي انا هجاوب على سؤال سؤال من رأيي انا
1- انا عايزه اقولك لو ارتقى الانسان بنفسه هيرتقي بكل اللي انت بتقول عليه ده والارتقاء مش كلمه اقول انا لازم اعمل ومعملش حاجه يعني بمعنى اصح مش كلام في الهوا وخلاص وغير ده كله ان لازم يكون للانسان دافه يرتقي عشانه يعني ان ترتقي بالعمل لازم يبقى ادامك هدف عشان ترتقي من اجله والا مش هيبقى في حاجه ترتقي عشانها ولا حاجه للارتقاء
2- اما عن كلامك عن الارتقاء بالبلد وحالها وكل ده احنا اللي بنعمله والعيب فينا احنا لان بلدنا محتجانا واحنا ولا احنا هنا انما بندور على حقنا في البلد ومش بندور على واجبنا تجاهها لو كل واحد يدور على واجبه قبل حقه هتلاقي بلدنا بقت احسن من اي بلد تانيه شوف الغرب او البلاد اللي انت بتتكلم عنها دي شوف الناس فيها ازاي بيحاولو يخلو بلدهم احسن من اي بلد تعالى ارجع بالزمن كده لأيام الفراعنه هتلاقي ان مكانش في زينا في كل حاجه ليه لان هم كانو ناس بجد وكان اهم شئ عندهم ازاي يعلو من شأن بلدهم انما دلوقتي كل واحد يقولك وانا مالي كده احنا مش هنعمل اي حاجه بوانا مالي دي لو كل واحد يحاول يدي من ناحيه عمر بلدنا ما هتبقى كده انما احنا العيب فينا واحنا المسئولين فكر كده كويس لو انت عندك اسره هتلاقي كل فرد في الاسره دي زي ما ليه حقوق هتلاقي ليه واجب ولازم يعمله اهي بلدنا زي الاسره وزي ما عايز حق اعمل واجب مش زي ما بتقول نهرب من بلدنا في وقت ماهي محتجانا وده في الاول والاخر رأي وشكرا تاني لمشاركتك معانا بالمنتدى تسلم الايادي
https://a7labnota.yoo7.com
love story
عضو محترف
love story

ذكر

الارتقاء بالنفس Empty
مُساهمةموضوع: رد: الارتقاء بالنفس   الارتقاء بالنفس Emptyالجمعة مايو 15, 2009 6:21 am

ا/هيثم اولا اسمحلي ارحب بيك هنا في المنتدي كلامك جميل جدا نابع من شخص غيور علي بلده بس للاسف الواقع في بلدنا اصبح مرير جدا وكما قالت نور عيني في تعقيبها ان علشان يتم الارتقاء بالبلد لازم يتم ارتقاء الانسان الاول وده وبصراحة شديدة مع الاجيال القديمة صعب جدا اللي هما زي ابويا وابوك لانهم خلاص وصلوا للي هما عاوزينه ولما تيجي تبص علي نظام الارتقاء في بلدنا هنلاقيها بتهتم بنسبة 60% من الناس القديمة دي وده للاسف نظام خاطىء لاني انا لما اجي ارتقي بواحد في وظيفة مثلا وهو ليه 25 ولا 20سنة طب ازايانا المفروض امسك الشبا مش من مرحلة الكليات لا من الثانوية العامة وادربهم علي نظام الارتقاء المطلوب واللي لازم يكون جواه مجموعة برامج خاصة بتناقش المشكلات اللي بتواجه التقدم والارتقاء في بلدنا وهاديلك مثال علي النظام الخاطىء هنمسك التعليم مثلا هنلاقي في مدرسين في الابتدائي واخدين دبلوم معلمين وليهم اكتر من 25 سنة موظفين تيجي انت تقلهم هامتحنكم في الاكاديمية علشان ازودلكم مراتباتكم وتاخدوا الكادر وتسيب خريجي الكليات اللي هما الجدا اللي اصلا واخدين البرامج دي لا طبعا مينفعش بس انت هتقول لمين خلاص للاسف استسلم انه ده واق في بلدنا ودى بصراحة طالع خواطرى وخبرتي الصغيرة وفي النهاية ده راى معلش طولت عليكم انا سامحوني مع ارق التحيات
ansan
عضو شرف

ذكر

الارتقاء بالنفس Empty
مُساهمةموضوع: رد: الارتقاء بالنفس   الارتقاء بالنفس Emptyالجمعة سبتمبر 04, 2009 7:44 am

برافو عليكي يا نور كلامك صح تسلم يا هيثم علي الموضوع
نور عيني
مديره المنتدى
نور عيني

انثى

الارتقاء بالنفس Empty
مُساهمةموضوع: رد: الارتقاء بالنفس   الارتقاء بالنفس Emptyالجمعة سبتمبر 04, 2009 12:45 pm

تسلم انسان لذوقك
https://a7labnota.yoo7.com

الارتقاء بالنفس
صفحة 1 من اصل 1